Tag Archives: voorstelling

Poppenkast

Beste poppenspelers,

De poppenkast en alle poppen uit het boek “Poppenkast!” van Rina Soffers (uitgeverij LRV Kreatief; ISBN 90-384-0688-6) heb ik nagemaakt. Op basis van haar patronen heb ik nog wat extra poppen verzonnen. De handpoppen zijn van een prima model, perfecte pasvorm. Omdat ze van vilt en stof gemaakt zijn zien ze er veel aantrekkelijker uit dan de plastic handpoppen die je kunt kopen. Als je zelf niet zo handig bent kun je misschien een handige oma of moeder vragen je te helpen.

Heel belangrijk bij poppenkastspelen is de interactie tussen de poppen en de kinderen, daarom zijn de verhalen zonder dialogen. Het is de bedoeling dat je de strekking van het verhaal uit je hoofd weet. De spreektekst moet dan vanzelf komen, je zit er niet aan vast.

Begin de poppenkastvoorstelling met een vast lied.
Spreek van te voren af welk kind mag helpen mocht er iets vallen. Dit om te voorkomen dat de hele klas zich op het gevallen voorwerp stort.

Op een vel papier zet je bepaalde scènes, met daarbij de poppen die nodig zijn en een paar steekwoorden. Plak het in de poppenkast. Bij “decor” staan soms twee soorten vermeld, dat kan onhandig zijn. Een neutrale achtergrond kan net zo goed. (Een mooie lap stof, niet te druk, of een effen lap.)

Je kunt tijdens het spelen ook gebruikmaken van muziekinstrumentjes. (als je tenminste nog handen over hebt!)
Je kunt door een kleine aanpassing een pop omkleden voor een bepaalde rol. Bijvoorbeeld door het maken van bakkersmuts van crêpepapier, of een kroontje voor een prinses.

De onderstaande poppenkastverhalen zijn allemaal te spelen door één speler, tenzij er iets anders vermeld is.

Kinderen kunnen de verhalen naspelen.

Laatste tip: zorg voor luchtige kleding, het is zweterig werk!

Soms zeggen de kinderen:
“Juf, weet je wat er gebeurde?”

Veel plezier bij het spelen!

Josephine